Reformatorisch Dagblad verspreidt pamflet met petitie tegen zoenende mannen
De posters zijn al uit het straatbeeld verdwenen, maar de afbeelding van twee zoenende mannen heeft opnieuw tot ophef geleid in Nederland. Dit keer is niet de foto zelf, maar juist de actie tegen de poster het nieuws van de dag. Het Reformatorisch Dagblad, een christelijke avondkrant, heeft pamfletten van de actiegroep Gezin in Gevaar verspreid. De actiegroep roept de lezers op om een kaart naar Suitsupply te sturen met een oproep om de campagne stop te zetten.
Het Reformatorisch Dagblad heeft 40.000 flyers van de actiegroep Gezin in Gevaar verspreid. Abonnees van de christelijke avondkrant vonden een pamflet op de deurmat. Daarmee konden ze protesteren tegen de reclamecampagne van de modeketen. De actiegroep begon een online petitie, de flyer bevat ook een antwoordkaart die je per post kan opsturen naar Suitsupply. De campagnegroep Gezin in Gevaar zet zich naar eigen zeggen in voor 'de bescherming van het gezin dat bestaat uit vader, moeder en kinderen'. De organisatie verzet zich tegen 'de losgeslagen seksualisering en schadelijke genderideologie'. Op hun website staat naast de online petitie ook een brief gericht aan Fokke de Jong, de CEO van Suitsupply.
Reacties
Twitteraars verwijten de actiegroep en de krant dat ze van een andere planeet komen en dat hun actie in strijd is met de verdraagzaamheid en naastenliefde waar het christendom juist voor zou moeten staan. Blijkbaar vindt een christelijke krant waarden als verdraagzaamheid, respect en naastenliefde niet belangrijk luidt het. "Vrijdenkend Nederland? Hoezo vrijdenkend?", tweette iemand. Ook Ingrid van Engelshoven, minister van Emancipatiezaken reageerde op Twitter: "Ook regenbooggezinnen zijn gezinnen. Dit laat het belang van doorbreking stereotypering zien."
Op de website van de avondkrant staat ondertussen een reactie van Cees Hovius, manager commerciële zaken van de krant: "Zoals bij iedere advertentie hebben we als commerciële afdeling van het Reformatorisch Dagblad gekeken of dit een flyer is die op grond van de criteria de wij hanteren voor advertenties geweigerd zou moeten worden. Dat is niet het geval."
Suitsupply
CEO Fokke de Jong van Suitsupply weet dat er mensen zijn die aanstoot nemen aan de campagne. Toch het merendeel van de reacties is zeer positief. Het heeft hen zelfs veel nieuwe klanten opgeleverd. In Nu.nl reageert de Jong, hij is dan ook zeker niet van plan gehoor te geven aan de oproep. De slogan luidt 'find your own perfect fit'. Rond dat motto gaan ze in de toekomst zeker nog enkele campagnes ontwikkelen. Hij rekent erop dat dit reden genoeg zal zijn voor nog een paar boze briefkaarten van Gezin in Gevaar.
Eigen verslaggeving, nu.nl