Met spijt in ons hart delen we mee dat ZIZO, het (online) magazine van çavaria, er na bijna 30 jaar mee ophoudt. Wil je weten waarom? Je leest er hier meer over. Çavaria blijft via al hun communicatiekanalen inzetten op mooie verhalen en LGBTI+ nieuws. Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan hier snel in voor de nieuwsbrief van çavaria. |
Homokonijn in het Witte Huis
Een parodie op een kinderboek geschreven door familieleden van vicepresident Mike Pence maakt furore in de Verenigde Staten. Waar in het originele prentenboek het huisdier een inkijk geeft in het dagelijkse leven in het Witte Huis, is in de parodie het konijn verliefd én homo.
Vicepresident Mike Pence van de Verenigde Staten staat niet meteen gekend omwille van zijn progressieve ideeën en steun voor LGBT+ rechten. Denken we maar terug aan de recente twitteroorlog met olympiër Adam Rippon. Nu dachten dochter Charlotte en echtgenote Karen dat het voor deze paasperiode een goed idee was om het imago wat op te poetsen. Hoe kan je dat beter doen dan aan de hand van een kinderboek met hun eigen huisdier, een schattig konijn genaamd Marlon Bundo in de hoofdrol?
Marlon het konijn volgt de vicepresident op de voet doorheen zijn dagelijkse werkzaamheden. Een uitgekiemde mediacampagne met eigen Instagram- en Twitteraccount moet de rest doen. De opbrengt gaat vanzelfsprekend naar liefdadigheid. Charlotte schrijft het verhaal van Marlon Dundo’s: a Day in the Life of the Vice President (Marlon Dundo: een dag in het leven van de vicepresident) en second lady Karen maakt de tekeningen. Kinderen op een educatieve manier iets uitleggen, familieleden die nauw samenwerken en een knuffelbaar hoofdpersonage. Zoiets moet wel aanslaan bij de Amerikaanse publieke opinie. Het Witte Huis public relationsteam wrijft zich in de handen.
Parodie
Dat was echter buiten Jill Twiss gerekend, een comédienne en medewerkster aan een satirisch HBO-programma. Het leek haar een goed idee om Mike Pence zijn weerstand tegen het holebihuwelijk en zijn steun voor 'bekeringstherapieën' onder publieke aandacht te brengen. Vooral toen bleek dat enkele promotours eraan kwamen, ondersteund door een conservatieve familievereniging. Een dag voor het echte prentenboek in de winkels lag, verscheen haar A Day in the Life of Marlon Bundo (Een dag in het leven van Marlon Bundo). Marlon, met een vrolijke regenboogstrik, wordt verliefd op konijn Wesley en samen moeten ze opboksen tegen een dier dat tegen hun relatie is.
Het boek is bedoeld om kinderen gelijkheid en democratie bij te brengen. De opbrengst gaat ook hier naar twee liefdadigheidsprojecten, namelijk The Trevor Project, een organisatie die werkt aan suïcidepreventie bij LGBT+ jongeren en AIDS United.
Succes
Na een passage in het satirisch programma waar Twiss aan meewerkt, schoot het boek de verkoopslijsten in. De volgende dag stond het prentenboek al meteen op nummer één bij Amazon en ondertussen staat het ook al aan top bij traditionele Amerikaanse boekenwinkels zoals Barnes & Noble. Er zijn al meer dan 180.000 exemplaren verkocht en een herdruk dringt zich op. Het audioboek waaraan onder meer RuPaul meewerkt, staat op nummer twee. Het origineel van de familie Pence zakt inmiddels weg in de bestsellerslijsten. Voor- en tegenstanders van beide boeken bestookten elkaar met slechte reviews, zodat onlineverkopers zich genoodzaakt voelden om het geven van een beoordeling uit te schakelen.
Dochter Charlotte Pence zelf reageert laconiek op de gebeurtenissen. Voor haar is het essentieel dat de opbrengsten van het parodieboek ook naar goede doelen gaat en ze denkt dat haar huisdier 'mensen kan samenbrengen'. Wie had kunnen denken dat een getekend konijn uit een kinderboek het gelijkheidsdebat in de Verenigde Staten zoveel vuur kon geven?
Eigen verslaggeving, Advocate