Hoe genderinclusief en LGBTI+-vriendelijk is jouw bedrijf?
Voor het tweede jaar op rij lanceert KliQ, de vormingspartner van çavaria een inclusiescan voor bedrijven en organisaties die actief zijn in België. De gratis scan meet hoe inclusief de organisatiecultuur is voor zowel seksuele diversiteit als genderdiversiteit.
Steeds meer bedrijven tonen aandacht voor diversiteit en willen een inclusieve bedrijfscultuur uitdragen. De KliQ-scan helpt bedrijven en organisaties na te gaan hoe goed ze op dit vlak bezig zijn, en geeft doorheen de scan ook tips mee ter bevordering van de inclusiviteit. Voor bedrijven is het vaak moeilijk om te weten hoe ze inclusief kunnen zijn voor LGBTI+ personen, en deze scan zet alles duidelijk voor hen uiteen. Maan gerust je werkgever aan om de scan in te vullen.
De scan stelt vragen over onder meer het algemene beleid en de visie van het bedrijf of de organisatie, de interne communicatie en zichtbaarheid, en de externe betrokkenheid. Vorig jaar werd Procter & Gamble uitgeroepen tot de meest inclusieve werkgever van 2018.
Save the date
Op 11 oktober organiseert KliQ voor de 2de keer de KliQ Works Conference. Een dag vol workshops, panelgesprekken en netwerkmogelijkheden rond de inclusie van LGBTI+-personen op het werk. Ontdek hoe inclusief is jouw bedrijf en hoe je je een inclusievere omgeving creëert? Hoe zet je als bedrijf of organisatie in op de kracht van genderdiversiteit en seksuele diversiteit op de werkvloer? Kom langs en laat je inspireren.
TeamWorks!
KliQ ontwikkelde TeamWorks, een discussiekaartspel over inclusief rekruteren en het belang van diversiteit op de werkplek. De spelers stappen in de schoenen van een selectieverantwoordelijke en moeten een divers en capabel team samenstellen voor een project naar keuze.
TeamWorks stelt seksuele oriëntatie en genderidentiteit centraal, maar gebruikt een intersectionele aanpak om zo ook (onzichtbare) beperkingen, leeftijd, etnische achtergrond, religie, enz. in rekening te brengen. De bedoeling van het spel is drievoudig: spelenderwijs te benadrukken dat iemands capaciteiten en talenten zwaarder doorwegen dan hun identiteitskenmerken, de meerwaarde benadrukken van een divers team, en bewustzijn te creëren rond stereotype ideeën die kunnen ontstaan rond iemands identiteitskenmerken (unconscious bias). Het spel is nu beschikbaar in de çavaria webshop.
Eigen verslaggeving