MNM-dj’s Karolien Debecker en Dorianne Aussems willen meer jonge lesbische rolmodellen
Als we kijken naar rolmodellen voor homo’s, kunnen we er meteen een hele boel opnoemen. Zefls in Vlaanderen denk je meteen aan bekende Vlamingen als Jani Kazalzis, Sam De Bruyn en James Cooke. Op wereldvlak heb je dan weer Neil Patrick Harris of Tom Daley. Aan de vooravond van The Belgian Pride hebben MNM-dj’s Karolien Debecker (38) en Dorianne Aussems (25) dit probleem aangekaart in de talkshow Van Gils en Gasten op één .
Toen Karolien 25 was kwam ze uit de kast. Ze presenteerde toen een programma op Jim over holebi’s en kreeg toen zelf de vraag, waarna ze er meteen over praatte. Dat is inmiddels dertien jaar geleden. “Waar blijft die nieuwe generatie?”, vraagt ze zich af.
Taboe
Begin maart tweette Debecker over dit zelfde onderwerp toen ze een getuigenis van een lesbisch meisje zag in het tv-programma Taboe: “We hebben terug nood aan jonge lesbische rolmodellen. Waar blijven ze? Ik zie ze niet in Vlaanderen, ik zie ze nauwelijks in de internationale media. Whats going on?” Dorianne Aussems reageerde hierop met “We zwijgen nog te veel. Terwijl ik vroeger zelf tevergeefs naar een jong voorbeeld zocht.” Daarbij voegde ze nog toe dat ze dus ook op vrouwen valt: “Dus ja, ik val ook op vrouwen en ik heb dit nog nooit duidelijk laten vallen. Damn, het wordt tijd. Let’s do this, samen.”
Alien
Tijdens het interview bij Van Gils en Gasten schuift Debecker Aussems naar voren als een jong lesbisch rolmodel, een titel die ze niet van zich afschuift. "Ik wil niet pretenderen dat ik een rolmodel ben, maar ik wil wel dat mensen het weten", voegt ze eraan toe. Ze is ervan overtuigd dat ze zich vroeger beter zou gevoeld hebben moest ze een voorbeeld hebben gehad.
Samen vertellen ze dat de reclamewereld een belangrijke rol speelt om dit beeld te kunnen veranderen. "Heb je ooit al twee mama's de was zien doen? Of het gras zien afrijden?", zegt Debecker. "Ik zou lesbische vrouwen meer in het straatbeeld willen zien zodat ik me geen alien voel.” “De reclamewereld moet durven te veranderen. Het kan de manier veranderen waarop we naar elkaar kijken”, vertelt Aussems.
Eigen verslaggeving, Van Gils & Gasten