Met spijt in ons hart delen we mee dat ZIZO, het (online) magazine van çavaria, er na bijna 30 jaar mee ophoudt. Wil je weten waarom? Je leest er hier meer over. Çavaria blijft via al hun communicatiekanalen inzetten op mooie verhalen en LGBTI+ nieuws. Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan hier snel in voor de nieuwsbrief van çavaria. |
Ook tijdens corona kleurt het vrijdag Paars uit solidariteit met LGBTI+-jongeren
Op vrijdag 15 mei tonen 105 Vlaamse secundaire scholen en alle hogescholen en universiteiten zich solidair met LGBTI+-jongeren door een selfie met paarse kleuren te delen. Ondanks de coronacrisis gaat de campagne PAARS dit jaar door, maar dan wel online. “Zeker nu willen we onze boodschap van verdraagzaamheid verspreiden.”
PAARS is een initiatief van vzw JOEN (Jongeren Onder Eén Noemer), die jongeren aan de hand van schoolcampagnes over maatschappelijke thema’s informeert. De campagne werd in Vlaanderen voor het eerst gelanceerd in 2013 en is dit jaar aan haar achtste editie toe.
Het initiatief is een onderdeel van de grootste LGBTI+-schoolcampagne wereldwijd, die in 2010 in de Verenigde Staten ontstond na een reeks zelfdodingen van gepeste LGBTI+-jongeren. Scholieren dragen de kleur paars om zich zo solidair te tonen met de jongeren en een boodschap van verdraagzaamheid en respect te verspreiden. Paars staat in de regenboogvlag symbool voor kracht en moed, die nodig zijn om iedereen op een veilige manier zichzelf te laten zijn.
(Digitale) solidariteit tijdens corona
De vrijdag voor de Internationale Dag tegen Holebi-, Trans- en Interseksefobie (IDAHOT) op 17 mei is Paarse Vrijdag, de dag waarop scholieren zich in het paars kleden, een lessenpakket rond het LGBTI+-thema krijgen en deelnemen aan een klasoverschrijdende schoolactiviteit. Dit jaar is dat op vrijdag 15 mei, maar door de coronacrisis zal de actie er anders uitzien.
In samenwerking met çavaria en Wel Jong Niet Hetero (WJNH) verhuist PAARS naar de socialemediakanalen. Scholieren en studenten van de deelnemende onderwijsinstellingen worden aangemoedigd om een PAARSE selfie te maken, een foto waarop iets paars te zien is. Die delen ze met #paarstoday.
“In coronatijden ligt de nadruk op hoop en solidariteit. Net nu willen we onze boodschap van verdraagzaamheid verspreiden en de samenhorigheid in de maatschappij versterken door PAARS verder te zetten”, zegt Jeroen Thierens van PAARS in een persbericht.
De info- en opvanglijn Lumi zag sinds het begin van de coronamaatregelen een piek in het aantal contactopnames. De voormalige Holebitelefoon kreeg 50 procent meer vragen over gender en seksuele voorkeur binnen dan gewoonlijk. Die oproepen komen voornamelijk van 14- tot 20-jarige jongeren, grofweg de doelgroep van de actie.
“Voor jongeren die in de kast zitten en op zoek zijn naar steun en bondgenoten, kan zo’n campagne veel betekenen”, zegt Senne Misplon, woordvoerder van WJNH en dit jaar ambassadeur van de PAARS-campagne. Zijn medeambassadeurs Jitske Van de Veire en Uwi Van Hauwermeiren sluiten zich daarbij aan. Zij steunen de campagne omdat ze het belangrijk vinden dat niet-hetero en trans jongeren zichzelf kunnen zijn in hun schoolomgeving.
“Zichtbaarheidsacties als PAARS geven scholen een reden om het LGBTI+-thema bespreekbaar te maken. Scholen en studenten tonen op een laagdrempelige manier dat ze een bondgenoot zijn en dat heeft een positief effect op LGBTI+-leerlingen en -studenten”, zegt ook Kaj Poelman, onderwijsmedewerker bij çavaria.
Paarse secundaire scholen
Poelman benadrukt dat de scholen niet alleen op zichtbaarheidsacties mogen rekenen om aan een LGBTI+-inclusief schoolklimaat te werken. “De thema’s moeten ook in de lessen geïntegreerd worden. Leerkrachten moeten worden opgeleid zodat ze juist kunnen reageren op vragen en negatieve uitspraken en het schoolbeleid moet genderinclusief zijn.”
Leerkracht zedenleer Julie Van Gerven, die PAARS vorig jaar op het Atheneum Voskenslaan in Gent lanceerde, betreurt dat ze de context van de campagne niet kan meegeven aan haar leerlingen. “Normaal gezien krijgen ze er les over. Nu kunnen ze kiezen: ofwel posten ze vrijdag een foto op sociale media met een quote over identiteit, respect en verdraagzaamheid en uitleg over de campagne. Ofwel werken ze rond het thema homofobie. Daarbij leren ze enerzijds over de organisaties waarbij ze terecht kunnen als ze met discriminatie te maken krijgen en anderzijds stel ik hen hierover filosofische denkvragen”, legt ze uit.
Scholen en studenten tonen op een laagdrempelige manier dat ze een bondgenoot zijn en dat heeft een positief effect op LGBTI+-leerlingen en -studenten - Kaj Poelman (onderwijsmedewerker bij çavaria)
Cato De Petter (15) van het Hartencollege in Ninove stapt mee in de Pride om haar broer, die homo is, te steunen. “Ik wil dat er over seksualiteit gesproken kan worden zonder dat ermee gelachen wordt. Op school moet het thema ook meer aan bod komen, zodat kinderen naar school kunnen gaan en zichzelf kunnen zijn zonder zich angstig te voelen”, benadrukt ze. “Vrijdag zal ik een paarse selfie delen. De zichtbaarheidscampagne is heel mooi, maar ik vind het jammer dat het nog altijd nodig is.”
Prid-E-weken in het hoger onderwijs
Ook de socialemediakanalen van hogescholen en universiteiten kleuren PAARS. “Een studentenraad vertegenwoordigt alle studenten van de instelling, ongeacht hun geaardheid. Met de campagne verspreiden we die boodschap, ook in coronatijden”, zegt Lisa Colinet, voorzitter van de studentenraad van UHasselt. Dezelfde boodschap klinkt bij haar collega’s van Thomas More Mechelen-Antwerpen, Arteveldehogeschool en KU Leuven.
Alle vier hadden ze naar aanloop van 15 mei een aantal activiteiten gepland, gaande van de verkoop van regenboogcakes op de UHasselt tot een Pride TD op Thomas More Mechelen-Antwerpen. Hoewel die allemaal opzij geschoven moesten worden, toonden de onderwijsinstellingen zich creatief om LGBTI+-jongeren te steunen.
“Wij organiseren een Prid-E-week. Al onze kanalen zijn in een regenboogjasje gestoken, we delen tips en reiken prijzen uit. Op vrijdag doet de school mee aan de PAARS-selfies”, zegt Jarne Van Overmeiren, voorzitter van de studentenraad van Thomas More Mechelen-Antwerpen, die aan een tweede editie van PAARS toe is. Hij introduceerde de campagne vorig jaar al op zijn campus.
De actie van de studentenraad van de Arteveldehogeschool in Gent is tweedelig. “Enerzijds organiseren we online challenges met een paars accent. Studenten delen elke dag een foto op hun Instagramstory, bijvoorbeeld op maandag eentje met paarse voeding, waarbij ze telkens #paarstoday en #paarsAHS delen. Die reposten wij op onze pagina, op die van Artevelde zelf en op die van de STUVO (studentenvoorzieningen, red.)”, zegt voorzitter Sarina Martens. “Anderzijds is er een online schrijftafel. In een Microsoft formulier kunnen mensen hun verhaal delen en als die persoon daarvoor toestemming geeft, bundelen we dat. Met die getuigenissen creëren we verbondenheid.”
De Leuvense universiteiten en hogescholen, die de Leuvense Studentenkoepel (LOKO) vertegenwoordigt, houden een online KU Leuven Pride Week in samenwerking met de Studentenraad KU Leuven, Leonardo LGBT International en UNDIVIDED for KU Leuven. “Op Facebook hebben we een weekoverzicht van onze acties gepost”, zegt Tine Lemmens, mandataris Diversiteit van LOKO. “Verder roepen we alle Leuvense studenten en studentenverenigingen op om hun profielfoto op Facebook met een paars kader te veranderen. Op 15 mei doen we mee aan de paarse selfie.”
Europese belangstelling
De steun voor de campagne reikt dit jaar zelfs tot in het Europees Parlement. Europees Parlementslid Hilde Vautmans (Open Vld) verspreidde de oproep om een paarse selfie te maken onder de leden van de LGBTI Intergroup, die rond LGBTI+-rechten werkt.
“Met de PAARS-campagne willen we ons solidair tonen met LGBTI+-jongeren en hen een hart onder de riem steken”, zegt Vautmans. “De komende dagen zal ik paarse polsbandjes uitdelen aan de collega’s die aanwezig zijn in het Europees Parlement en hen vragen om de campagne te steunen.”
Om deel te nemen aan de campagne, hoef je geen student of scholier te zijn aan een van de deelnemende onderwijsinstellingen. Ook als je PAARS een warm hart toedraagt, kun je een paarse selfie posten.
Senne en Uwi van WJNH deden het je al voor:
Eigen verslaggeving