Met spijt in ons hart delen we mee dat ZIZO, het (online) magazine van çavaria, er na bijna 30 jaar mee ophoudt. Wil je weten waarom? Je leest er hier meer over. Çavaria blijft via al hun communicatiekanalen inzetten op mooie verhalen en LGBTI+ nieuws. Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan hier snel in voor de nieuwsbrief van çavaria. |
Europese verkiezingen: 'Elect No Hate' pleit voor campagnevoeren zonder haatboodschappen
ILGA-Europe heeft een nieuwe campagne opgestart: 'Elect No Hate'. Met deze campagne pleit ze voor campagnevoering zonder haatboodschappen bij de Europese verkiezingen in mei. Dat willen ze enerzijds doen door mensen de gevolgen van haatboodschappen te doen inzien en anderzijds door oplossingen voor te stellen. Voor de campagne werkt ILGA-Europe onder andere samen met Amnesty International en Greenpeace.
ILGA-Europe verklaart dat de aankomende verkiezingen op een moment plaatsvinden waarop verschillende Europese politici uit verschillende lidstaten haatdragende uitspraken en uitspraken die polariseren gebruiken om stemmen te krijgen. Volgens hen hebben de politieke kandidaten van de Europese verkiezingen de plicht om op dat vlak een voorbeeld te geven: “Politici, de media en iedereen die in de openbare belangstelling staat, zijn niet alleen verantwoordelijk voor het niet voeden van deze haatdragende trend maar ook om die actief tegen te gaan.”
De campagne past helemaal binnen de visie en missie van ILGA-Europe. ILGA staat voor International Lesbian, Gay, Bisexual, Trans and Intersex Association. Het is een internationale organisatie die zich inzet voor politieke, legale en sociale veranderingen en rechten voor LGBTI+ personen.
Bedreiging mensenrechten
Volgens de vereniging zorgen die haatdragende uitspraken voor twee zaken: enerzijds bedreigen ze onze mensenrechten omdat haatboodschappen de verschillen tussen mensen benadrukt en overdrijft. ILGA-Europe zegt dat dat voornamelijk gebeurt bij minderheidsgroepen: “Het zijn vooral de meest kwetsbare mensen in onze maatschappij die uitgesloten worden door hun origine, etniciteit, religie, leeftijd, invaliditeit, seksuele geaardheid, gender, genderidentiteit, genderexpressie en migratiestatus.”
Anderzijds zegt ILGA-Europe dat haatdragende uitspraken ook kunnen zorgen voor rechtvaardiging van haatdragende acties. Dat zorgt ervoor dat intolerantie en haat verspreid kunnen worden, wat op zijn beurt steevast zorgt voor geweld.
Met hun campagne roept ILGA-Europe op om 'deel te zijn van de oplossing'. Ze vragen de kandidaten, hun teams, hun partijleden en de media om de rechten van alle mensen in Europa te promoten en zo inclusie en begrip te creëren.
Vijf punten
Om onderdeel te worden van de oplossing voor haatboodschappen en uitspraken over verdeeldheid heeft ILGA-Europe vijf punten opgesteld.
- Media en mediagebruikers weigeren campagnematerialen en/of uitspraken die kunnen aanzetten tot discriminatie, vooroordelen of haat op welke manier dan ook te verspreiden.
- Politici en media gebruiken inclusieve woordenschat zodat er geen vooroordelen of stigma’s ontstaan of in stand gehouden worden.
- Iedereen luistert naar de problemen die minderheidsgroepen naar voren schuiven. Iedereen neemt met respect voor die minderheidsgroepen moeten deel aan debatten over die problemen.
- Media en mediagebruikers weigeren campagnematerialen en/of uitspraken te verspreiden die vijandigheid creëren tussen gemeenschappen en minderheidsgroepen.
- Iedereen wijst mensen die actief haat verspreiden of het mogelijk maken om haat te verspreiden, op hun verantwoordelijkheid.
Als er tijdens de campagne voor de Europese verikiezingen aan deze vijf punten wordt voldaan, dan zouden we al in een beter Europa leven volgens de ILGA-Europe.
Meer info over de campagne vind je op hun website.
Eigen verslaggeving