Met spijt in ons hart delen we mee dat ZIZO, het (online) magazine van çavaria, er na bijna 30 jaar mee ophoudt. Wil je weten waarom? Je leest er hier meer over. Çavaria blijft via al hun communicatiekanalen inzetten op mooie verhalen en LGBTI+ nieuws. Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan hier snel in voor de nieuwsbrief van çavaria. |
‘The L Word’ keert terug: 'Hoera!' of 'Oh nee?'
Fans van het eerste uur moeten niet langer nagelbijtend aftellen, tien jaar na het – nogal twijfelachtige – zesde en laatste seizoen keert de iconische lesbische serie ‘The L Word’ terug naar het kleine scherm met acht nieuwe afleveringen. Zijn onder meer van de partij om onze harten weer op hol te laten slaan: Bette Porter, Alice Piezacki en jawel, Shane McCutcheon. Hoog tijd voor een terugblik, zodat ook Generatie Z weet waar ze aan begint.
Flashback naar januari 2004: de Mars Rover land op Mars, Usher lanceert ‘Yeah’ en de Amerikaans-Canadese zender Showtime schrijft tv-geschiedenis wanneer het haar nieuwste aanwinst ‘The L Word’ op het scherm loslaat. De serie volgt het wel, maar vooral ook het wee, van enkele lesbische en biseksuele vrouwen in Los Angeles. Staan daarbij centraal: powerlesbian en kunstliefhebster Bette Porter, vrouwenverslindster Shane en de biseksuele radiomaakster Alice Pieszacki.
De serie sloeg in als een bom: voor de eerste keer zagen queer vrouwen zichzelf vertegenwoordigd op tv in de hoofdrol. In Los Angeles. Met bloedmooie vrouwen die niets liever deden dan zwembadfeestjes geven en hun relatie op het spel zetten voor enkele toevallige passanten. En dan was er nog de seks. Want die was vrij memorabel.
Meteen ook de reden waarom hier en daar kritiek weerklonk: hetero`s en holebi`s vonden massaal de weg naar de serie die een inkijk gaf in de mysterieuze wereld die de lesbische gemeenschap heette, maar in hoeverre was dit beeld realistisch?
De, voornamelijk witte, personages waren namelijk iets minder relatable op vlak van succesvolle carrière, uitgebreide vriendenkring, geld, lichaam van Griekse godin, etc…
'The L Word'-showrunner Ilene Chaiken zei daarover ooit het volgende: “Ik wil mensen raken op een dieper niveau, maar ik neem niet de rol van culturele missionaris of maatschappelijk verantwoordelijke op mij. Dat is niet in overeenstemming met entertainment.”
Dan waren er nog de problematische verhaallijnen rond trans personages, vaak niet au serieux genomen en gespeeld werden door cis acteurs. Anno 2019 zouden de scènes rond Lisa, the male lesbian, of de transitie van Max op heel wat meer kritiek komen te staan op sociale media.
Tijd om beter te doen, dachten ze bij Showtime, en dus krijgt de revival van ‘The L Word’, toepasselijk Generation Q genaamd, er heel wat nieuwe en boeiende personages bij. Zo maken we kennis met Micah, een trans jongen gespeeld door trans acteur Leo Sheng. Die heeft alvast veel zin in zijn rol: “Micah is een vriend die een oprecht luisterend oor biedt, al volgt hij helaas niet altijd zijn eigen advies. Het leukste aan mijn personage? Dat hij trans is, maar dat de rol niet puur draait rond trans zijn, er zit zoveel meer in hem, in zijn verhaal.”
Ook oude bekenden Bette, Alice en Shane keren terug. Bette lijkt – alvast volgens de trailer – voorgoed afscheid te hebben genomen van Ms Tina Kennard en doet een gooi naar het burgemeesterschap van LA, Alice heeft haar eigen talkshow maar moet het zonder de wondermooie Tasha doen en Shane, euhm, heeft nog altijd seks.
De nieuwe reeks lijkt voort te bouwen op de serie die vijftien jaar geleden geschiedenis schreef maar probeert ook haar eigen stem te vinden binnen de veranderde LGBTQAI+-wereld. Daarbij geholpen door een resem aan jonge, diverse personages die hopelijk aan de slag kunnen met iets betere dialogen dan het origineel rijk was.
Laat ons in de tussentijd een kaarsje branden voor een nieuwe begingeneriek.
The L Word, Generation Q, vanaf 8 december te zien op Showtime.
Eigen verslaggeving