Colruyt stelt actie 'Baby aan boord' open voor mannen
Met de actie 'Baby aan boord' wil Colruyt toekomstige mama's helpen. Mannen die zich willen inschrijven krijgen het bericht dat de actie enkel voor vrouwen is.
De toekomstige mama’s krijgen enkele voordelen en kortingen zoals een Babyborrelbon t.w.v. 40 euro en twee BabyAanBoord-dozen boordevol staaltjes en kortingsbonnen. Mannen die zich willen inschrijven, krijgen te lezen: "Alleen vrouwen kunnen zich registreren voor Baby Aan Boord. Het BabyAanBoord-programma vertrekt vanuit de zwangerschap en alles wat daarbij komt kijken. In dat opzicht lijkt ons de meest relevante persoon voor de inschrijving de (zwangere) vrouw. Bovendien is de inschrijving gekoppeld aan het persoonlijke Xtra-profiel."
Daarmee blijven transgender mannen, homokoppels en mannen die een kind adopteren in de kou.
Klantendiest
Joeri verwacht met zijn vriend een adoptiekindje. Hij wilde zich ook inschrijven voor 'Baby aan boord'. Omdat dit als man niet lukte, contacteerde hij de klantendienst van Colruyt.
Die dienst antwoordde: "Wij hebben begrip voor uw situatie echter ben ik genoodzaakt u te moeten meedelen dat één van de voorwaarden om zich te kunnen inschrijven voor de Baby aan boord actie namelijk is dat je minimaal 3 maanden zwanger bent of je baby maximaal 1 maand oud is. Onze oprechte excuses voor dit ongemak!"
Nochtans duurt het geen maand vooraleer het kindje bij Joeri en zijn man is, hooguit enkele dagen. Joeri vroeg dan of hij zich dan kon inschrijven wanneer het kindje bij hen is. "Technisch is het vrees ik niet mogelijk om als 'man' deel te nemen. Wat wel kan is dat de natuurlijke moeder en/of draagmoeder zich inschrijft en zo de voordelen aan jullie doorspeelt. Wij zijn ons bewust van het ongemak die jullie hierdoor ervaren en willen ons dan ook excuseren hiervoor!", luidde deze keer het antwoord.
Reactie
ZiZo contacteerde Colruyt over deze situatie. "We begrijpen dat de campagne voor mogelijke verwarring en/of onbegrip kan zorgen voor transgendermannen en papa-koppels", reageert Hanne Poppe van de Colruyt Groep. "De campagne 'Baby aan Boord' richt zich inderdaad in eerste instantie op vrouwen, omdat we in eerste instantie vooral focussen op de zwangerschap en alles wat daarbij komt kijken."
Dat is volgens Poppe minder efficiënt kunnen winkelen met die dikke buik, wat mag je wel/niet eten als je zwanger bent, waar moet je aan denken in de voorbereiding van de bevalling enzovoort. "Daarom is een inschrijving mogelijk vanaf de derde maand van de zwangerschap: vanaf dan krijg je bij inschrijving als zwangere mama elke maand een mailtje met dergelijke tips."
Een maand
"Inschrijven kan tot de baby een maand (vier weken) oud is: dat is ook het vertrekpunt bij inschrijving in geval van adopties, ongeacht het geslacht van beide ouders, enige voorwaarde is dat de baby de naam draagt van de adoptieouders. Dit is vandaag de standaard manier van inschrijven, die we geautomatiseerd hebben om de verwerking ervan zo efficiënt mogelijk te laten verlopen en de geïnteresseerden snel verder te kunnen helpen.
"Het is echter zeker niet onze bedoeling om mensen uit te sluiten met deze campagne, en zeker niet mensen die ook in blijde verwachting zijn zonder die specifieke mama, zoals homokoppels."
Via de klantendienst
"We begrijpen dat jullie hier vragen bij hebben voor wat betreft papa-koppels en/of zwangere transgendermannen", stelt Poppe. "Daarom willen we deze doelgroep vandaag graag zo goed mogelijk verder helpen via onze klantendienst. Zij nemen die specifieke aanvragen op die manier aan en toetsen deze af aan de andere actievoorwaarden.
"De actie is bijvoorbeeld niet cumuleerbaar met de Colruyt-samenwoonactie. Op die manier kunnen papakoppels de proefboxen en de babyborrelbon manueel toegezegd krijgen, en ook mee genieten van de actie van zodra de baby er is."
"De dienst marketing van Colruyt volgt de vragen en opmerkingen die via onze klantendienst binnenkomen ook continu op, en bekijkt ook welke optimalisaties we nog verder kunnen doorvoeren aan deze actie in de toekomst."
Eigen verslaggeving