Amanda Fucking Palmer in De Roma: 5 dikke sterren
Amanda Fucking Palmer, je begrijpt pas echt wat die naam betekent als je haar eenmaal live hebt gezien. Met een show in de Roma die bijna vier uur duurde, gaf ze heel de zaal stof tot nadenken. Via onbeschroomde eerlijkheid stelde Amanda haar nieuwe album 'There Will Be No Intermission' voor.
Als je de definitie van ‘je ziel blootleggen’ opzoekt in een woordenboek, staat de nieuwste zaalshow van Amanda Palmer erachter. Op haar album 'There Will Be No Intermission' merk je al dat er meer rauwheid in zit dan in haar vorig werk. Op het podium wordt het nog donkerder.
Ze begon haar concert tussen het publiek. Mensen mochten verzoekjes doen want na al maandenlang op tour te zijn, voelde Palmer zich emotioneel uitgeput. Normaal gezien babbelt ze tijdens haar show meer dan ze zingt, maar die verhouding werd in De Roma iets meer uitgebalanceerd.
Kippenvel
Doe het maar eens, een show van vier uur vullen met enkel je stem, een piano en ukelele. Met dat laatste instrument schoot ze meteen van wal. Een cover van Radiohead’s 'Creep' leek bij veel mensen dicht bij huis te komen. De stem van Palmer die foutloos de hoogte inging, zorgde ervoor dat vijf minuten na het startschot al kippenvel op veel armen te zien was.
Dat aantal breidde zich al snel uit, zeker toen Palmer dieper inging op haar ervaring met abortus, een onderwerp dat herhaaldelijk aan bod kwam tijdens de show. Er werd van niks weg geschuwd. ‘And then I held death in my hands’. Zo eindigde ze haar verhaal over een miskraam die ze op haar eentje had doorgeworsteld. Storytelling die de zaal gelijktijdig in tranen liet uitbarsten.
Laat het los
En net als je dacht dat ze je niet nog meer kon verrassen met intense wendingen, galmt het deuntje van 'Let It Go' uit de film 'Frozen' uit haar piano. Want alleen Amanda Fucking Palmer kan de betekenis van een Disney-liedje linken aan abortus. Denk er maar even over na terwijl je het herbeluistert.
Palmer hoeft zich niet aan de regeltjes te houden. Ze is haar eigen baas en heeft geen label die haar in een hokje probeert te proppen. Via Patreon, een online crowdfundingplatform, steunen Palmers fans haar door dik en dun. De veilige gemeenschap die ze op het platform creëert, was ook duidelijk terug te voelen in de zaal.
Daarnaast kregen de klimaatjongeren tijdens de show ook een platform van Palmer aangeboden. Eerder die dag was ze al op straat gekomen samen met de jongeren van Youth For Climate Antwerpen. Die kregen op het podium ook de tijd om de hoogdringendheid van de klimaatstrijd aan te kaarten. Er galmde meteen ondersteunend geklap vanuit de zaal richting de activisten.
Er kan dus niet omheen gekeken worden: Palmer is zowel een veelzijdige activist als artiest. Niet geraakt zijn na een optreden van haar is geen optie. Niet genieten van haar muzikaal talent evenmin. Ze staat daar gewoon in haar doodeerlijke schoenen en zorgt ervoor dat je nog voor het einde van haar show meteen een nieuw ticket wil bestellen.
Eigen verslaggeving