Calvin Klein lanceert LGBTI+-campagne #PROUDINMYCALVINS
Wereldwijd worden Prides geannuleerd of verzet, maar middenin de pandemie viert Calvin Klein Pride toch met zijn nieuwe collectie #PROUDINMYCALVINS. Het Amerikaanse modemerk werkte daarvoor samen met negen LGBTI+-personen van over heel de wereld, waaronder acteur Tommy Dorfman en zanger en drag queen Pabllo Vittar. “De campagne gaat over trots zijn op alles dat je uniek maakt”, zegt fotograaf Ryan McGinley.
“De hele cast en crew past ergens op het LGBTI+-spectrum. Dat is een bewuste keuze, want we wilden dat alle leden van de gemeenschap zich zeker gerepresenteerd, betrokken en gevierd voelen”, zegt McGinley, zelf homo.
De negen gezichten van de campagne zijn Ama Elsesser, Chella Man, MaryV, Pabllo Vittar, Jari Jones, Mina Gerges, Gia Woods, Tommy Dorfman en Reece King. In negen korte video’s geven ze een kijk in hun unieke zelf.
De campagne viert zelfexpressie en alle mogelijke identiteiten op het LGBTI+-spectrum. Door middel van intieme portretvideo’s wordt naar verbondenheid binnen de gemeenschap gezocht.
De Braziliaanse zangeres en drag queen Pabllo Vittar (zij/haar) vond in drag haar ware zelf. “Mijn succes heb ik te danken aan de onvoorwaardelijke steun van mijn familie”, zegt ze. “Ik had nooit verwacht dat ik geld zou verdienen met een pruik op mijn hoofd, but bitch, I’m here.”
Chella Man (hij/zijn) is acteur, schrijver en activist. Als dove, genderqueer, Amerikaans-Chinese, Joodse jongere had hij geen rolmodellen waar hij naar kon opkijken. Zijn partner MaryV (die/hun) is fotograaf. Hun eerste eigen tentoonstelling gaat over Chella’s geslachtstransitie, die de aandacht vestigt op trans ervaringen en op leven met een beperking in de queer gemeenschap.
Transqueer model, activist en actrice Jari Jones (zij/haar) kreeg, net zoals haar vrouw, nooit de volledige steun van haar familie. Nu is ze een ‘mom’ voor jonge queers en wil ze een steun en familie zijn voor iedereen die dat nodig heeft.
Mina Gerges (hij/zijn) is een Egyptisch model en acteur. Hij ijvert voor zichtbaarheid en acceptatie van de LGBTI+-gemeenschap in het Midden-Oosten.
Ama Elsesser (die/hun) is acteur, model en activist. Op hun dertiende deed die hun coming-out, waardoor die besefte hoe belangrijk het is om je tijd te nemen om jezelf te leren kennen. “Je moet je coming-out eerst bij jezelf doen, dat is het belangrijkste”, zegt die.
Acteur en model Tommy Dorfman (die/hun) deelt hun ervaringen als genderqueer persoon en over zich comfortabel voelen in hun identiteit. “Dat ik kan zeggen dat ik genderqueer, genderfluïde en non-binair ben, geeft mij het gevoel dat ik een plek heb”, zegt die.
Gia Woods (die/hun) is een Perzische artiest die hun nummers eerst als dagboek gebruikte en later als een uitlaatklep voor hun coming-out. Gia’s muziek geeft een stem aan genderqueer personen in de Perzische cultuur, waar weinig LGBTI+-iconen te vinden zijn.
Model en dichter Reece King (hij/zijn) wil anderen met zijn gedichten en zijn boodschappen van zelfliefde inspireren.
Derde meest LGBTI+-vriendelijke merk
“We zijn trots om onze LGBTQ+-familie te steunen en vieren, nu en altijd”, schrijft Calvin Klein over de campagne op Instagram. Het merk steunt de LGBTI+-gemeenschap al een lange tijd. Een studie van 2018 zette het modemerk op de derde plaats van meest LGBTI+-vriendelijke merken. Bij de Pridecampagne van vorig jaar, waar onder anderen de non-binaire trans acteur Indya Moore aan deelnam, ging een deel van de opbrengsten naar de Human Rights Campaign die voor LGBTI+-rechten in de Verenigde Staten streeft.
Dit jaar werkt Calvin Klein samen met OutRight Action International aan de COVID-19 LGBTQ+ Global Emergency Fund, dat onderzoek voert naar de impact van de pandemie op de gemeenschap en noodfondsen voorziet voor LGBTI+-organisaties wereldwijd.
Bekijk de shop van Calvin Klein.
Volg Ama Elsesser, Chella Man, MaryV, Pabllo Vittar, Jari Jones, Mina Gerges, Gia Woods, Tommy Dorfman en Reece King op Instagram.
Kaltblut