Dame Shirley Bassey knalt nog een allerlaatste keer
Britse zangeres Shirley Bassey heeft haar allerlaatste album uitgebracht. Al weet je met een diva van haar kaliber nooit. Dit muzikaal afscheid is een ode aan haar talrijke fans. En die lusten er wel pap van, want Bassey's ‘I Owe It All to You’ schopt het meteen tot de top van de hitlijsten in het Verenigd Koninkrijk. Ze is daarmee de eerste vrouw die in maar liefst zeven opeenvolgende decennia een album in de Top 40 van de Britse hitlijsten heeft gekregen. Van ‘going out with a bang’ gesproken.
“Who wants to live forever?”, zingt Shirley Bassey na de royale intro van haar album. Wel, je zou haast willen dat de 83-jarige zangeres nog een tijdje doorgaat, want de Dame bewijst dat haar vat vol talent en die krachtige stem nog heel veel te bieden hebben. Bassey pakt je meteen bij je strot.
Maar goed: de zangeres van maar liefst drie James Bond-liedjes zingt ons vaarwel. Dat ligt er iets te vingerdik op, want de liedjes op deze cd, van ‘You Ain't Heard Nothing Yet’ over ‘I Made It Through the Rain’ tot ‘I Was Here’, passen allemaal wel heel toevallig in het thema van afsluiten en afscheid nemen. Het zou ons niet verbazen, mochten de liedjes opduiken op de betere begrafenis.
Dame B covert Queen B
De liedjes zijn ook in ander bedje ziek: het zijn coverversies van overbekende nummers. Nieuwe liedjes voegen toch altijd iets extra’s toe aan zo’n cd. Gelukkig slaagt Shirley Bassey erin om zich de meeste van die liedjes eigen te maken. En hoe! Het is pas na wat opzoekingswerk op YouTube dat je ontdekt dat ‘I Was Here’ eigenlijk van Beyoncé komt. Dame B covert Queen B, juist.
Die kunstjes doet ze ook met gemak over als ze begint aan ‘Always on My Mind’, ‘Maybe This Time’ en een van de absolute hoogtepunten: ‘Adagio’. Wat ze hierin laat horen, is om onder een dekentje naar te luisteren en op repeat te zetten. Mijmeren is toegelaten. ‘Music’ van John Miles is dan weer al zo vaak gecoverd, dat ook Bassey niet kan verrassen. ‘I Don't Know What Love Is’ van, jawel, Lady Gaga springt er ook niet uit, al is er gelukkig nog ‘Smile’ van Charlie Chaplin.
Les in hoffelijkheid
Hoewel de gevierde zangeres én haar briljante band, muzikaler zal het niet gauw worden, zich van hun meest creatieve kant tonen, verrassen ze toch het meest met de twee nieuwe liedjes op dit album. Aanrader en titeltrack ‘I Owe It All to You’ is de ultieme ode aan haar fans. Het nummer werd trouwens geschreven door Don Black, de man achter… ‘Diamonds Are Forever’. Op het swingende ‘Look But Don’t Touch’ leert Bassey ons langs haar neus weg enkele lessen in hoffelijkheid, met een vleugje #metoo.
Shirley Bassey heeft in haar rijkgevulde carrière verschillende hits gescoord en voor ontelbare klassiekers gezorgd. Op dit album staan geen nieuwe evergreens als ‘This Is My Life’ of ‘Goldfinger’, maar voorts doet het album wat het moet doen: ons nog een laatste maal herinneren aan de uitzonderlijke gave van het homo-icoon.
Eigen verslaggeving