Met spijt in ons hart delen we mee dat ZIZO, het (online) magazine van çavaria, er na bijna 30 jaar mee ophoudt. Wil je weten waarom? Je leest er hier meer over. Çavaria blijft via al hun communicatiekanalen inzetten op mooie verhalen en LGBTI+ nieuws. Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan hier snel in voor de nieuwsbrief van çavaria. |

Zanger Gustaph: 'We maken van het Songfestival een inclusief knalfeest!'
Tot voor kort was artiest Gustaph relatief onbekend in België. Daar kwam begin dit jaar drastisch verandering in met zijn winst tijdens Eurosong 2023. Hij zal ons land vertegenwoordigen op het Eurovisiesongfestival in Liverpool met het nummer ‘Because of You’, een hymne aan zelfaanvaarding en mensen die je steunen en inspireren. Dringend tijd voor een gesprek over chosen family, leren loslaten en de oorbellen van Viktor Lazlo!
'Ik ben al vanaf mijn 2 jaar aan het performen, bijvoorbeeld tijdens familiefeestjes”, steekt Gustaph van wal. “Er zijn beelden van een 2-jarige ik die ABBA meezingt. De performer zat er al in. Toen ik 7 jaar was, nam ik deel aan een playbackwedstrijd als Madonna. Het werd mijn eerste muzikale overwinning.'
“MTV heeft een grote rol gespeeld. Ik ben geboren en opgegroeid in de jaren 80. Het tijdperk van de muziekclips”
Via welk medium kwam de muziek je leven binnen?
'MTV heeft een grote rol gespeeld. Ik ben geboren en opgegroeid in de jaren 80. Het tijdperk van de muziekclips. Het visuele aspect inspireerde me om te performen.'
Dacht je toen al: ik word zanger!
'Ja. Ik ben van thuis uit daarin gestimuleerd. Niet gepusht voor alle duidelijkheid. Mijn ouders zagen dat ik een talent voor muziek had. Mijn papa heeft me gemotiveerd om naar de muziekacademie te gaan en heeft me leren drummen. Het was duidelijk dat ik na de middelbare school naar het conservatorium zou gaan. Als ik een carrière heb kunnen uitbouwen in de muziek is het ook dankzij mijn ouders, Because of Them.'
Hoe was die academische studie. Stijf of toch open?
'Ik ben naar de academie voor muziek-woord-en-dans in Heist-op-den-Berg gegaan. In de jaren 90 waren er nog geen jazz- en pop-afdelingen aan de academie. Het was een klassieke opleiding. Uiteraard moest ik ook de typische Franz Schubert- en Joseph Haydn-stukken zingen. Ik mocht echter mijn eigen accenten leggen. Ik had veel geluk met de mensen die mij les gaven. Die gingen breed genoeg. Martine Vermeylen was mijn lerares slagwerk. Intussen is zij directrice van de academie. Ze is nog steeds een goede vriendin. Ik deed drum, piano en zang. Toen ik 18 jaar was, ben ik afgestudeerd.'
In 2000 bracht je onder artiestenaam Steffen de song ‘Gonna Lose You’ uit. Het werd een hit. Hoe was dat om met je muziek naar buiten te treden?
'Ik was vanaf mijn 13 jaar al los van de academie muziek aan het opnemen en schreef ook voor andere artiesten. De ambitie was echter steeds om een platencontract binnen te halen, een hit te scoren en een leven als popzanger te leiden. Dat platencontract kwam er en ik won met "Gonna Lose You" de titel van het beste zomerdebuut. Het was leerrijk, een groot geschenk om dat zo vroeg mee te maken. Ik kon zoals in The Wizard of Oz naar de machinerie kijken, hoe het eraan toe gaat achter de schermen. Ik vond het soms teleurstellend. De realiteit kwam niet overeen met mijn visie op de muziekindustrie. Dat is vaak zo. Je hebt een wens die je projecteert. Wanneer die wens dat uitkomt, is dat best confronterend.
Ze vroegen in de muziekindustrie niet met zoveel woorden om mijn homoseksualiteit te verzwijgen. Ze zeiden eerder: hou het mysterieus
Wat ook wel speelde is hoe er met mijn seksualiteit werd omgegaan in die industrie. Ik had al op mijn 14 jaar mijn coming-out bij mijn ouders gedaan. Iedereen in mijn vriendenkring en directe werkomgeving wist dat ik homoseksueel ben. Ze vroegen in de industrie niet met zoveel woorden om het te verzwijgen. Dat ging ook niet. Ze zeiden eerder: hou het mysterieus. Dat had wel een weerslag. Ik kwam in een heel commercieel segment muziek terecht. Het idee heerste dat je wel hits kon scoren maar daarbij niet helemaal jezelf kon zijn. Het waren ook andere tijden hè. Na ‘Gonna Lose You’ kwam nog de single ‘Sweetest Thing’ uit. Vervolgens heb ik beslist om te stoppen als Steffen. Ik heb dat zelf opgeblazen. De pop scene was op dat moment niet aan mij besteed. Bovendien was ik nog bezig met studeren. Ik begon veel zelfwaardering te halen uit die studies omdat ik me daar op een heel ander niveau moest bewijzen.'
De naam Gustaph is een manifestatie van een artiest die geen compromissen meer wilde sluiten over zichzelf
Je heroriënteerde jezelf. Er kwam meer nadruk op produceren en werken als backing vocal te liggen.
'Als jonge twintiger begon ik me als songwriter en producer te profileren. Daarnaast trad ik op als backing vocal en deed mijn eigen projecten. Ik wou eerst respect verwerven in de muziekwereld. Het parcours dat ik aflegde was heel divers. Ik heb bij Zap Mama gespeeld, heb samen met Natalia en The Pointer Sisters opgetreden en zong de backings bij de opname van de single ‘Laat de zon in je hart’ van Willy Sommers. Je pikt veel op van elke artiest met wie je samenwerkt en in elk muziekgenre waarin je je begeeft. Qua stijl, werkmethodiek, werkethiek ... Het deed deugd om op een podium te staan maar niet per se als de hoofdartiest. Het gaf veel zelfwaardering. Rond mijn 27 jaar besefte ik wel dat de behoefte om zelf iets te doen nog steeds aanwezig was. Daar is de naam Gustaph ontstaan. Die naam is een manifestatie van een artiest die geen compromissen meer wilde sluiten over zichzelf. Ik wou out & proud queer artiest zijn. Ik wou van de naam Steffen af, om zo een nieuw pad voor mezelf te effenen.'
Hoe verliep die manifestatie?
'Ik begaf me in de elektronische en house scene. Door met deejays en producers in die genres te werken kwam ik in contact met Andy Butler, de Amerikaanse deejay en componist die de spilfiguur van het music project Hercules and Love Affair is. Hij heeft me zien optreden en zo leerden we elkaar kennen. Hij vroeg me op basis van wat hij van me zag en wat hij van me hoorde om deel te worden van zijn collectief.'
Hercules and Love Affair heeft me leren loslaten en losgaan
Wat is het artistieke effect van deel uitmaken van Hercules and Love Affair op jou geweest?
'Dat heeft veel veranderd, zeker op het gebied van hoe ik denk over mezelf als artiest. Ik moest in die hele constructie van artiesten die Hercules and Love Affair was mijn eigen identiteit bewaren. Het kwam er op neer om me niet aan te passen aan andere persoonlijkheden op het podium. Sterk zijn in wie ik ben. Zo heb ik samengewerkt met Rouge Mary. We hebben aan twee platen gewerkt. Ze speelt met genderbeding en haar performances zijn soms heel seksueel en exuberant, nog meer dan ik. Ik moest niet haar energie matchen. Ik moest krachtig in mijn eigen performance blijven. Ik werd als performer veel sterker. Als Gustaph, voor Hercules and Love Affair, had ik in België vaak het gevoel dat ik nooit kon winnen door te performen zoals ik ben. De mensen van het collectief zeiden: laat dat nu eens allemaal los en doe nu even deze legging aan. Die metafoor gebruik ik altijd. Hercules and Love Affair heeft me leren loslaten en losgaan.'
Het helpt om in een groep te zitten waarin veel mensen samenwerken en die de queer culture belichamen?
'Zeker. Met Hercules and Love Affair speelden we in gayclubs en tijdens gayprides. Tegelijk traden we op tijdens het Glastonbury Festival en op andere mainstream platforms.'
gustaph_esc_08_c_roen_lommelen.jpg

Je zong op het album The Feast of the Broken Heart (2014) meerdere nummers mee. ‘Liberty’ samen met John Grant lijkt me daarbij een belangrijk nummer. Grant was daarbij zeer open over het feit dat hij hiv-positief is.
'John Grant en ik hebben dat nummer samen geschreven, maar wel van elkaar verwijderd. "Liberty" gaat deels over zijn serostatus maar nog meer "I Try to Talk to You". Dat nummer hebben Grant en Butler samen geschreven. Op een heel poëtische manier praat Grant daarin over zijn serostatus. Het siert Andy Butler en Hercules and Love Affair dat ze een safe space creëren waarin John Grant zoiets persoonlijks kan verwerken in een nummer. Bij "Liberty" heb ik vooral melodieën toegevoegd. De tekst van John was er al. Ik heb op vraag van Butler er nog iets bij verzonnen. Een creative flow of ideas die resulteerde in een song. "Do You Feel the Same?" heb ik volledig ingezongen. Dat nummer werd zowat de eerste single van de plaat. Er zitten veel referenties naar vroege jaren 90 house in, op dat vlak gelijkaardig aan ‘Because of You’. Mijn liefdesrelatie was net afgelopen. Je stelt typisch veel vragen over je kersverse ex en de relatie die was. Over motieven in een relatie: waarom heb je iets wel of niet in een relatie gedaan? Denk je nog eens aan mij?'
Ook aan het volgende album van Hercules en Love Affair, Omnium (2017), werkte je mee. Je bent te horen in de nummers ‘Lies’ en ‘My curse and cure’.
'Andy Butler wou eigenlijk de songstructuur laten varen en meer concentreren op de boodschap van een lied. ‘Lies’ was op dat vlak een grote oefening voor mij. Ik ben echt een pop writer. Ik denk in termen van: What is the chorus? What is the hook? Hoe gaan we de chorus en de hook het meest kunnen amplifyen? "Lies" denkt niet in dergelijke songstructuur. Op het einde van het nummer ben ik bijna aan het schreeuwen. Andy heeft me daarin echt gepusht. ‘Maak je stem niet mooi! Probeer eens iets lelijks uit te brengen.’ Ik ben natuurlijk als vocal coach erg begaan met mijn stem verzorgen. Toch ben ik nog altijd bijzonder trots op dat nummer. "My curse and cure" was wat ruwer dan vorig werk bij Hercules, maar sluit wel sterker aan bij de nummers die ik al deed op het album "The Feast of the Broken Heart".'
Je bent met Hercules and Love Affair veel op weg geweest.
'We zijn 6 jaar samen op tour geweest. Dat is de max, hè! Ik vraag me nog steeds af hoe we dat hebben overleefd. Die tourschema’s waren moordend. Zeker voor je stem en uithouding vergt dat veel van je. Je zit in de aircolucht van luchthavens en ze boeken vaak de goedkoopste vluchten. Het viel vaak voor dat we om 2 uur ’s nachts optraden en meteen van het podium naar de luchthaven vertrokken. In de vroege namiddag de dag daarop moesten we trachten wat te slapen. Om 4 uur in de namiddag was dan de soundcheck. Dat patroon niet een enkele nacht, maar een hele week lang. Ik zou daar nu misschien veel minder vlot mee kunnen omgaan. (lacht)'
“Leerkracht zijn is een job, hè! Je moet er met het juiste respect mee omgaan”
In de introductievideo voor je optreden van Eurosong 2023 werd gezegd dat je de wereld hebt gezien. Waren dat alle vijf continenten?
'Toch wel. We hebben opgetreden in Noord-Amerika, Latijns-Amerika en Australië. In Azië hebben we enkele keren opgetreden, vooral in Thailand en Indonesië. Er waren ook enkele optredens in China. In Europa en Rusland hebben we toentertijd veel opgetreden.'
Je werkt als leerkracht aan het KASK in Gent. Was dat dan na of tijdens je passage bij Hercules and Love Affair?
'Tegelijkertijd. Ik gaf toen naast het KASK ook nog lessen aan de Hogeschool PXL in Hasselt.'
Hoe doe je zoiets!?
'Tja, je plant en combineert. Nu ook. Ik geef nog tot april les op het KASK. Tegelijk ben ik bezig met de voorbereidingen op het Eurovisiesongfestival. Leerkracht zijn is een job, hè! Je moet er met het juiste respect mee omgaan. Ik kan niet zeggen: ik ga op tour, los het maar op. Dat past niet in de structuur van een school. Het is leuk om zelfs in volle Eurovisiesongfestival-razernij nog eens les te gaan geven. Om dingen te bekijken vanuit iemand anders perspectief. Het Eurovisiesongfestival vraagt om veel promotie van je nummer en jezelf als artiest. Dat is oké, een mooie kans. Toch is het fijn om af en toe dat van je af te zetten en je te verdiepen in iemand anders.'
Eurosong 2023, de preselectiewedstrijd om de Belgische kandidaat voor het Eurovisiesongfestival te bepalen, was nogal een belevenis. Je was een week gezellig samen met de andere kandidaten. Vervolgens sta je op het podium in Paleis 12 en wil je die show winnen.
'Ik ben in positieve zin naïef in die wedstrijd gestapt. Ik zag dat als een kans. Deel uitmaken van die 7 kandidaten maakte me al bijzonder blij. Ik wou mijn gezicht nog eens tonen aan een ander publiek en was al gelukkig dat de VRT me had geselecteerd. Het was ook mijn nadrukkelijke wens om enkele queer elementen in een mainstream platform te steken. Ik wou een plaats opeisen voor queer cultuur, zowel voor mezelf als voor anderen. Ik was erg gefocust op mijn eigen doelstellingen. Daardoor was ik niet echt bezig met de concurrentie. De dag van de live show ben je natuurlijk bezig met het wedstrijdgegeven. Ik wou in de eerste plaats blij zijn met mijn performance. Als de stemmen dan zouden tegenvallen moest ik nadien geen analyses maken van wat ik allemaal anders had kunnen doen.'
Because of You’ moest een hymne worden over fier zijn op wie je bent en een dankbetuiging aan mensen die je hebben geholpen om die ingesteldheid te bereiken
Jurylid Nikkie De Jager wou een reactie bij het publiek zien. Dat was haar criterium van een goede performance. Paleis 12 ging behoorlijk uit z’n dak na je optreden. Was je toen gerustgesteld?
'Ja. Als ik zo terugblik op die avond, was ik best nerveus. Maar eenmaal ik op het podium stond en mijn publiek zag, viel dat weg. ‘Dit ken ik! Dit heb ik al heel mijn leven gedaan. Dit is niet moeilijk meer.’ De beat begon. Ik wist: nu moet ik ze wat ophypen. Die rol van performer ligt me enorm. Dat is volgens mij goed overgekomen.'
gustaph_esc_07_c_roen_lommelen.jpg

Het lied ‘Because of You’ heb je samen met Jaouad Alloul geschreven. Hoe is het nummer ontstaan?
“Ik ben vorig jaar met Jaouad beginnen werken. We hadden ook een aantal gezamenlijke optredens gedaan, bijvoorbeeld tijdens het Opening Festival van Antwerp Pride. We zijn beginnen schrijven aan een nummer dat we wilden gebruiken om op gayprides op te treden. ‘Because of You’ moest een hymne worden over fier zijn op wie je bent en een dankbetuiging aan mensen die je hebben geholpen om die ingesteldheid te bereiken.”
Was er een band met Jaouad op vlak van het parcours naar zelfaanvaarding?
'Ja, enorm. We zijn beiden queer artiesten. Bepaalde dingen hoef je niet meer uit te leggen aan elkaar. Bepaalde onderwerpen zijn nooit meer taboe, zeker op vlak van teksten. Je hebt jezelf daar al in ondergedompeld.'
Was meteen duidelijk dat je dit nummer ging inzenden voor Eurosong 2023?
'We moesten 3 nummers inzenden. We dachten: we zien wel wat er gebeurt. Ik dacht wel meteen dat "Because of You" kon werken op dat platform.'
Je wordt op het Eurovisiesongfestival getroffen door een vaderlands gevoel
Je won Eurosong 2023. Het is niet de eerste keer dat je gaat. In 2018 ging je mee met Sennek voor haar lied ‘A Matter of Time’ en in 2021 met Hooverphonic voor hun lied ‘The Wrong Place’, telkens als backing vocal. Dat is toch een fijn besef, dat je niet onervaren naar het Eurovisiesongfestival in Liverpool gaat?
'Ja. Je kent de methodiek van het festival al. Je moet er twee weken op voorhand zijn. Ik weet hoe de repetities verlopen. Ik weet ook de focus die nodig is: op korte tijd moet je veel waarmaken. Ook al was ik in 2018 en 2021 een backing vocal, je voelt toch een enorme verantwoordelijkheid. Je wordt getroffen door een vaderlands gevoel. Wanneer het moment daar is en je begint te zingen, heb je een soort eergevoel.'
Je bent een fan van het Eurovisiesongfestival. Wat waren zoal de ervaringen tijdens vorige deelnames?
'Ik was altijd wel een fan. Door deel te nemen ben ik nog meer verliefd geworden op het idee van het Eurovisiesongfestival. De magie in de zaal zal ik nooit vergeten. Het publiek is enorm loyaal aan de performers. Het maakt niet uit of je eerst of laatst optreedt. Als ze mee kunnen dansen, als er een "oe" of een "ah’"is die ze mee kunnen zingen, doen ze actief mee. Je krijgt energie van optreden in zulke magische setting. Er is ook een gemeenschap die echt alles opvolgt over het Eurovisiesongfestival. Zelfs enkele van mijn vrienden gaan nog verder in hun adoratie voor het Songfestival dan ik. Ze gaan elk jaar naar het Eurovisiesongfestival, naar de promofeestjes … Een vriend van mij kan zeggen: "Ik ga nu Letland 2004 opzetten." Om vervolgens het lied van begin tot einde mee te zingen met de geijkte danspassen.
Het Eurovisiesongfestival is opnieuw een mainstreamplatform geworden dat kansen geeft aan opkomende artiesten
Ik vind het knap dat het liedjesfestival zo leeft. Het Eurovisiesongfestival is opnieuw een mainstreamplatform geworden dat kansen geeft aan opkomende artiesten. Er is een nieuwe appreciatie gekomen voor het Eurovisiesongfestival. Het blijft natuurlijk heel camp en kleurrijk. Toch hoor ik de uitspraak "het is één groot circus, allemaal kitsch’"minder vallen de laatste jaren. Bij een groot publiek is binnengedrongen dat het songfestival de kitsch en camp overstijgt.'
In interviews zeg je dat je ook als fan gaat. Dat je regelmatig star-struck gaat zijn. Hoe moet ik me dat voorstellen?
'Het is nu zelfs intenser dan bij mijn vorige deelnames. Als backing vocal maak je deel uit van een delegatie. Je gaat een beetje op in je team. Op het Eurovisiesongfestival in Rotterdam was er weinig contact met andere artiesten omdat we nog in de acute fase van de coronacrisis zaten. In Lissabon was dat anders. Sennek had connecties met verscheidene andere artiesten. Mijn team heeft onlangs een post gedaan op TikTok. Ik vertelde dat La Zarra een van mijn favoriete nummers van dit Eurovisiesongfestival brengt. Dat ze mij ook wel een toffe vrouw leek. Ze reageerde op TikTok. Dan ga ik wel even aan het gillen. Ik kijk ook uit naar de komst van Loreen. Ik ga zelfs als deelnemer een Eurovisiesongfestival-fan blijven. Dat is positief. Het verhaal blijft daardoor waarachtig.'
Liverpool is een stad met een grote affiniteit voor muziek. Logisch dat die stad het Eurovisiesongfestival mag organiseren
Je bent onlangs al eens naar Liverpool geweest. Wat betekent Liverpool en muziek voor jou?
'Ik kom meteen bij The Beatles uit. Maar ook Cilla Black en Pete Burns associeer ik met Liverpool. Het is een stad met een grote affiniteit voor muziek. Liverpool heeft de meeste nummer 1 hit singles in de UK charts per inwoner ten opzichte van de totale bevolking. Lokale bands hebben samen 56 nummer 1-hits gescoord. Ze staan daarmee zelfs in The Guinness Book of Records. Ik vind het in die zin logisch dat ze die stad hebben verkozen om het Eurovisiesongfestival te organiseren. Ik was er tot voor kort nog nooit geweest. Liverpool is een fascinerende stad. Het cliché wil dat Liverpool een grauwe industriestad is. De laatste twintig jaar hebben ze het stadsbeeld wel veranderd. Het deed me vaak aan Rotterdam denken, een mix van oud en nieuw. Tate heeft er ook een eigen museum ondergebracht. Aan cultuur geen gebrek in Liverpool!'
Hoe lang volg je het Eurovisiesongfestival al?
"Al heel mijn leven. Mijn jongste herinnering aan het Eurovisiesongfestival is dat ik Johnny Logan zag winnen. De oorbellen van zangeres en presentatrice Viktor Lazlo op het Eurovisiesongfestival van 1987 zijn me ook altijd bijgebleven."
Met zo’n groot podium moet je het onderste uit de kan halen
Het podium dit jaar wordt immens groot. Je weet dat je veel ruimte hebt te bestrijken.
'Ik heb de persvoorstelling gezien. Het podium is zeer groot. Meteen ook een mooie uitdaging voor onze act. De act die we tijdens de nationale finale hebben gedaan vond ik goed. Tegelijk was ik ervan overtuigd dat we iets dynamischer moesten gaan doen. Met zo’n groot podium moet je het onderste uit de kan halen.'
Veel mensen waren enorm enthousiast over de beelden waarop popping en voguing te zien was. Krijgen we live dansers die gaan voguen?
'Ik mag nog niet alles zeggen. Ik heb gezegd dat het dynamischer wordt. Laat we het daar op houden. Er komen ook drie backing vocals mee in tegenstelling tot twee tijdens Eurosong 2023. De blauwdruk van de visuals blijft wel dezelfde. We willen een videoclip op het podium creëren. Er gaat meer interactie tussen mij en de beelden zijn. De ode aan queer culture blijft overeind. Zwart en wit, jaren 90, drag culture, body culture … Het zijn blijvers.'
Ik ken mijn backing vocals al meer dan 20 jaar. Het zijn mijn beste vriendinnen
Chantal, Monique en Sandrine zijn je backing vocals. Jullie werken al lang samen. Sinds wanneer precies?
'Ik ken hen al meer dan 20 jaar. Het zijn mijn beste vriendinnen en ze kruipen mee op het podium. Ik heb ook zelf als backing vocal voor Sandrine gewerkt, voor haar eerste plaat. Mijn man Roen heeft voor Sandrine foto’s gemaakt. Ik heb voor haar ook nummers geschreven. Er wordt niet echt een punt gemaakt over de rol, ben je nu lead singer of backing vocal. Het project bepaalt dat. Verder werk je vooral artistiek samen.'
‘Because of You’ gaat over chosen family, de mensen met wie je je omringt en die je steunen, motiveren en inspireren. Je nummer en je act lijken mij een product van jouw chosen family.
'Dat is ook zo. Het thema wordt doorgevoerd. Chantal Kashala, Monique Harcum en Sandrine Van Handenhoven zijn mijn backing vocals. Ik heb het nummer geschreven met Jaouad Alloul. Walter Van Beirendonk levert mijn kostuum. Mijn partner Roen Lommelen is verantwoordelijk voor de act en de visuals. Die chosen family als dragende kracht voor het nummer is een reflectie van waar ik in geloof. Een veel voorkomende reactie op Eurosong 2023 was: ‘"Jullie hadden allemaal zoveel plezier op het podium!" Uiteraard. We zijn vrienden dus hebben we ook een wat lossere vorm van communiceren op het podium.'
We maken van het Eurovisiesongfestival in Liverpool simpelweg een inclusief knalfeest!
Je had een out-of-body experience toen je Eurosong 2023 won. Wat gaat er gebeuren mocht je het Eurovisiesongfestival 2023 winnen?
'Dan mogen de dokters in de zaal zich schrap zetten. (lacht) Het lijkt me alleszins heftig. Voor alle duidelijkheid: ik had wel degelijk de ambitie om Eurosong 2023 te winnen. Ik denk vooral dat ik me op dat moment wat probeerde te beschermen. Ik wou een goede act neerzetten en niet als laatste eindigen. Zelfs na de punten van de vakjury probeerde ik me te beschermen van de teleurstelling door ervanuit te gaan dat iemand anders uiteindelijk naar Liverpool mocht. Ik ben enorm vereerd dat de keuze op mij gevallen is.'
We gaan terug naar het begin van het interview. De eerste wedstrijd die je ooit won, de playbackshow als Madonna. Het advies van je moeder was: ‘niet bezig zijn met de anderen, vooral plezier beleven’. Die woorden neem je mee naar Liverpool?
'De reactie bij winst toen en tijdens Eurosong 2023 was zeer gelijkaardig. Mijn moeder wees me erop dat ik exact dezelfde smoel als toen trok. Wij kwamen op die playbackshow aan met een kleed en een kledinghanger. Anderen hadden pruiken en make-up mee. Dat was bij ons totaal niet aan de orde. Mijn moeder zei: "Er zijn hier mensen die hier al lang professioneel mee bezig zijn. Ga er niet per se vanuit dat je gaat winnen. Amuseer je en doe je ding op het podium!" Ik vond dat als kind vanzelfsprekend. Het heeft me enorm geholpen. Uiteindelijk won ik die wedstrijd. Ik neem die ingesteldheid mee naar Liverpool. Als ik de finale haal, wat ik vast van plan ben, ga ik niet lopen stressen dat ik tegen ex-winnares Loreen uitkom. We maken van het Eurovisiesongfestival in Liverpool simpelweg een inclusief knalfeest!”'
De eerste en tweede halve finale van het Eurovisiesongfestival 2023 vinden plaats op 9 en 11 mei. Gustaph strijdt op 11 mei voor een plek in de finale. De grote finale vindt plaats op 13 mei. Het Eurovisiesongfestival wordt live uitgezonden op één.
Eigen verslaggeving