Diversiteit en inclusie in het bedrijfsleven: De gelauwerde aanpak van Procter & Gamble
Voor bedrijven is de eerste zorg hoe een zo goed mogelijk product of dienst op de markt te brengen. Naast allerlei kwaliteiten vergeten ze er soms één die voor de hand ligt: het optimaal inzetten van alle personeelsleden door van hun diversiteit een troef te maken. Aandacht voor inclusie levert een win-winsituatie op: zowel bedrijf als werknemers varen er wel bij.
In oktober 2018 won P&G de KliQ Works Most Inclusive Employer of 2018 Award. KliQ Works is het programma van de vzw KliQ, die inclusie op de werkvloer promoot. Door middel van een inclusiescan kunnen bedrijven een analyse maken van hun beleid en praktijk. Politiezone Antwerpen en het Agentschap Overheidspersoneel van de Vlaamse Overheid eindigden respectievelijk op de tweede en derde plaats.
Procter & Gamble company (P&G) is een multinational, en het kan haast niet anders of je gebruikt regelmatig een van hun producten – Van Ariel tot Vicks, van Always tot Pampers. In België is P&G vooral actief in het Brussels Innovation Center. Het is een van de belangrijkste innovatiecentra van de groep, gelegen in Strombeek-Bever, waar meer dan duizend mensen tewerkgesteld zijn.
ZIZO spreekt met twee P&G-medewerkers die mee voor dat goede resultaat tekenen. Lieven Meganck is HR sitemanager en Walter Nuyts, werkzaam in R&D, leidt mee het regenboognetwerk GABLE.
Met deze prijs vormen jullie een voorbeeld voor andere bedrijven. Wat kunnen zij van jullie leren?
Meganck: “Onze bedrijfscultuur is gestoeld op waarden en principes waarin het respect voor elk individu ingebakken zit: ‘do the right thing’. Dat is een eerste punt, een sterke ethische bedrijfscultuur. Ten tweede: diversiteit en inclusie komen niet automatisch, maar door er constant en doelbewust hard werk van te maken.”
De eerste keer dat we met P&G meeliepen in de Belgian Pride was in 2015. We waren er niet met een praalwagen en deelden geen gratis producten uit, maar we stapten mee op met onze vlaggen en ballonnen en op onze T-shirts stond de slogan 'Labels are for Products, not People'. De respons die we kregen was overweldigend! - Sergio Barbarino
Daartoe is een regenboognetwerk opgericht?
Nuyts: “Binnen P&G bestaat het GABLE-netwerk, wat staat voor Gay Ally Bisexual Lesbian and Transgender Employees. In België hebben we dat opgestart in 2012, na enkele landen zoals de VS en Groot-Brittannië. GABLE is al sinds de opstart een groot succes. Naar aanleiding van ons netwerk kreeg het navolging in andere Europese landen. Met de term ‘Ally’ geven we aan dat we ook sympathisanten zoeken, collega’s die zelf niet LGBT zijn maar die zich willen inzetten voor diversiteit. Voor hen is het namelijk vaak makkelijker om anderen te bereiken. De focus ligt op de brede community binnen P&G.”
Wat zijn de activiteiten rond diversiteit en in het bijzonder voor LGBT?
Meganck: “Wereldwijd staan diversiteit en inclusie binnen P&G centraal gedurende twee weken. Het is belangrijk om daar gedurende een moment in het jaar op te focussen. Dat kan op allerlei manieren: via training, bewustwording, communicatie, ...”
Nuyts: “Met het GABLE-netwerk organiseren we het hele jaar door activiteiten. Regelmatig is er een uiteenzetting tijdens de lunch. Onlangs was het thema daarvan transgenders. We nemen ook sinds enkele jaren deel aan de Belgian Pride. Nieuwe ‘allies’ nodigen we uit op een trainingssessie om hen te informeren en aan te geven wat ze kunnen doen zonder dat het hen veel werk kost. Bijvoorbeeld een GABLE-sticker op hun computer kleven of je steun tonen met een vermelding in je elektronische handtekening.”
In P&G hebben veel mensen over een lange periode belangrijke inspanningen geleverd. Daardoor zijn we geraakt tot waar we nu staan. De KliQ-award is de kers op de taart en bevestigt dat het de moeite waard is. Blij en ook wel een beetje trots om deel te kunnen uitmaken van dit succesverhaal! - Lucresse Van Wonterghem
Wordt er aandacht besteed aan diversiteit bij sollicitaties?
Meganck: “Ja, dat hangt samen met de waarden en principes die we al van in het begin wilden invoeren. Die zijn dan ook al jarenlang vertaald in ons rekruteringsbeleid. We geloven erin om via rekrutering diversiteit in ons bedrijf binnen te brengen. De interviewers krijgen een training om de selectie van kandidaten zo objectief mogelijk te maken. Via software en artificiële intelligentie toetsen we het taalgebruik in onze vacatures af. Onbewust kan een omschrijving immers meer mannen aantrekken dan vrouwen. Hetzelfde geldt voor LGBT+-personen.”
Gaat de sensibilisering nog verder dan het eigen personeel, dus naar derden? Klanten en leveranciers bijvoorbeeld?
Meganck: “P&G heeft er in de laatste paar jaar doelbewust voor gekozen om de kracht van onze merken te gebruiken als forces for goodness in the world. De waarden waar we intern voor staan, willen we ook communiceren via onze producten. Zo is er een campagne met Always, die #LikeAGirl heet, om gelijke kansen voor meisjes en jongens te benadrukken. Met Ariel deden we een campagne om de man-vrouwgelijkheid te promoten.”
Nuyts: “Er is een opmerkelijke campagne van Vicks in India. Het filmpje toont het waargebeurde verhaal van een meisje dat werd geadopteerd. Haar moeder was transgender en zo kwam de inclusie van transgenders aan bod. In het Verenigd Koninkrijk was er een actie van Tom Daley en zijn echtgenoot Dustin Lance Black die een kindje adopteerden en brand ambassadors werden voor Pampers.”
Meganck: “Dat is deel van het P&G Corporate Citizenship Program. De boodschap is dat we alle mensen als gelijk zien en iedereen dezelfde kansen willen geven.”
Werken jullie samen met de vzw KliQ of andere regenboognetwerken?
Nuyts: “We zijn al van bij het prille begin bij KliQ betrokken. Eind 2017 hebben we het KliQ-charter ondertekend. Er is ook samenwerking met andere bedrijven zoals via de [email protected] events. Daarnaast staan we binnen P&G in verbinding met GABLE-netwerken uit andere landen. Zo krijgen we binnenkort alle GABLE-netwerkleiders uit Europa en zelfs Zuid-Afrika op bezoek.”
Binnen P&G is diversiteit en inclusiviteit een van de belangrijkste pijlers van ons beleid en de relevantie ervan lijkt vandaag wel groter dan ooit. Ik dacht vroeger dat alle LGBT+-rechten in België reeds verworven waren, maar integratie en respect blijven helaas een echte uitdaging. Daarom ben ik blij dat P&G die belangen zowel intern als extern verdedigt. Bedankt KliQ! - Bill Mahieu
Wat zijn jullie toekomstplannen?
Nuyts: “We wachten nu op de resultaten van de inclusiescan van KliQ voor mogelijke punten om verder te groeien. Wellicht kunnen we biseksuelen en transgenders meer benadrukken, want daarover is nog minder bekend.”
Meganck: “Ik was aanwezig bij de laatste trainingssessie over genderfluïditeit. Zelfs voor doorgewinterde collega’s binnen GABLE was dat een eye opener. Er is nog heel wat materiaal om mee aan de slag te gaan. ‘Diversiteit en inclusie’ is een constant werkpunt, iedereen moet dat ontdekken. Bijvoorbeeld: wat betekent het omgaan met gender? Zijn genderneutrale toiletten nodig? Is het nodig om bij een formulier te vragen of iemand man of vrouw is?"
Ik merk dat het management het diversiteitsbeleid sterk ondersteunt.
Nuyts: “Ja, wij hebben die cultuur al. Globaal is GABLE erkend binnen P&G, al is er nog geen netwerk in elke afdeling wereldwijd. Binnen P&G worden daarvoor tijd en middelen vrijgemaakt. Echt alle chefs – en ik zeg dat niet omdat Lieven hier naast mij zit – zijn pleitbezorgers van het ‘diversiteit en inclusie’-programma.”
Meganck: “Het management steunt GABLE omdat ze inzien dat diversiteit en inclusie een winnende businessstrategie is. Een diverse organisatie is een betere organisatie op alle gebieden. Het helpt bijvoorbeeld om meer innovatie te realiseren die relevant is voor de consument.”
De titel ‘Most Inclusive Employer’ is een mooie erkenning voor alle inspanningen die we doen binnen ons bedrijf en toont hoe belangrijk het is om een werkplek te hebben waar iedereen zichzelf kan zijn. Ik ben trots op die prijs en kijk ernaar uit om verder te kunnen groeien op vlak van diversiteit en inclusie. - Aurelie Merzari
Wat betekent de award van KliQ voor jullie?
Nuyts: “Binnen P&G loopt een uitgebreid programma over diversiteit en inclusie, zodat het voor ons haast vanzelfsprekend wordt. De prijs binnenhalen heeft me wel doen realiseren dat het allemaal niet zo evident is. Ik ben blij dat ik daaraan mag bijdragen.”
Meganck: “Ik ben trots dat we externe erkenning kregen en ik wil daarvoor ons GABLE-netwerk bedanken. Het heeft al enorm veel verwezenlijkt. Er is over de prijs gecommuniceerd, niet alleen in België maar wereldwijd. We zijn een groot bedrijf en we winnen geregeld prijzen, maar deze titel ligt ons zo na aan het hart dat het groot nieuws was voor onze organisatie.”
KliQ Works is de vormingspartner van çavaria en richt zich voornamelijk op inclusie van seksuele diversiteit en genderdiversiteit op de werkvloer. Meer weten over hoe P&G haar waarden in de praktijk brengt? Dat kun je terugvinden op de website onder de tab ‘Our Impact’. Daar vind je meer info over hun leuze, doing what’s right.
Eigen verslaggeving