Met spijt in ons hart delen we mee dat ZIZO, het (online) magazine van çavaria, er na bijna 30 jaar mee ophoudt. Wil je weten waarom? Je leest er hier meer over. Çavaria blijft via al hun communicatiekanalen inzetten op mooie verhalen en LGBTI+ nieuws. Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan hier snel in voor de nieuwsbrief van çavaria. |
Booksmart: Niet alles valt uit boeken te leren
‘Booksmart’ is een high school komedie over de onvoorwaardelijke vriendschap tussen twee hartsvriendinnen. Oh ja: één van hen is lesbisch, by the way.
Amy en Molly werkten zich gedurende hun middelbare schoolperiode voortdurend uit de naad voor schitterende punten. Hun sociale kring beperkt zich daardoor tot hun eigen boezemvriendschap – hun leeftijdsgenoten kunnen hen niet uitstaan. Wanneer ze merken dat hun all work, no play-tactiek daar voor iets tussen zit, besluiten ze de avond voor hun diploma-uitreiking alle remmen los te laten. Om in te halen wat ze zichzelf jarenlang hebben ontzegd.
‘Booksmart’ onderscheidt zich op verschillende manieren van gelijkaardige coming of age films, zoals ‘Love, Simon’ en ‘The Edge of Seventeen’. Het scenario werd namelijk geschreven door twee vrouwen, de film werd geregisseerd door een vrouw en een van de twee vrouwelijke hoofdpersonages is bovendien ook nog eens queer. Zonder dat dit van de film daarmee een coming out-vertelling verwordt, wat de film net zo bijzonder maakt.
Out & proud
In tegenstelling tot bijvoorbeeld ‘Love, Simon’ (2018) waarbij de seksuele geaardheid van het hoofdpersonage als centraal dramatisch conflict wordt gebruikt, portretteert ‘Booksmart’ een lesbisch hoofdpersonage dat honderd procent ‘out and proud’ is. Tegelijk is Olivia Wilde’s debuut ook doodeerlijk: Amy’s omgeving accepteert haar seksuele identiteit, maar dat betekent niet dat het daarom altijd even makkelijk is. Zo wordt in de film duidelijk dat haar accepterende ouders af en toe nog worstelen met de seksuele geaardheid van hun dochter, wat een zeer accurate representatie is van hoe het in het echte leven ook vaak loopt.
Actrice Beanie Feldstein (Molly) raakte tijdens een interview op het SXSW-filmfestival afgelopen maart enkele puntjes aan die volgens haar van cruciaal belang zijn met betrekking tot wat de film zijn publiek toont, of toch wil tonen. Feldstein, die zelf een relatie heeft met een vrouw, ziet in ‘Booksmart’ een belangrijke katalysator voor verandering op vlak van de voorstelling van de LGBT+-gemeenschap in de mainstream filmindustrie.
Wat primeert is de vriendschap tussen Amy en Molly die hun verschillende seksualiteit niet beïnvloedt. Daarmee breekt de prent met tradities die lang in stand werden gehouden door eerdere Hollywoodproducties. Amy’s kwaliteiten en persoonlijkheid worden niet louter bepaald door het geslacht waar ze zich tot aangetrokken voelt. Dat brengt regisseur Olivia Wilde concreet in beeld: Amy is grappig, gevoelig, bezorgd, modebewust. En ze is verliefd op een ander meisje uit haar jaar. Haar seksuele geaardheid heeft wel een invloed op haar leven, maar bepaalt daarom niet alles.
Amy is trouwens niet het enige personage dat van de heteronorm afwijkt. Zo is er tomboy Ryan, de cynische Hope, leider van de theatergroep George en zijn protegé Alan... Wilde en haar team aan schrijfsters bieden een kleurrijk palet aan personages aan met verschillende etnische achtergronden en seksuele voorkeuren. Een gewaagde en geslaagde keuze, en een risico dat vaker niet dan wel genomen wordt.
Stuntelige seks
Feldstein haalde in datzelfde gesprek ook het belang van de seksscène aan. In tegenstelling tot wat films ons graag doen geloven, wordt de ‘hoe’ en ‘wat’ van seks niet meegegeven bij geboorte. Intiem zijn met iemand anders is leuk, maar allesbehalve eenvoudig of vanzelfsprekend. Amy stuntelt: schoenen werken tegen, komt moeilijk uit haar woorden, en niet elk lichamelijk gaatje bij haar tegenspeelster heeft dezelfde betekenis.
Met deze scène hint Olivia Wilde niet enkel naar het liefdevol samenzijn tussen twee personages van hetzelfde geslacht (zoals in ‘Call me by your name’ gebeurde), ze heeft ook de ballen om dit eerlijk in beeld te brengen. Ze toont het reilen en zeilen van 'een eerste keer', zonder dat het platvloers wordt.
‘Booksmart’ is door dat alles meer dan een komedie die de troebele wateren toont waar tieners zich door moeten ploeteren. Het is een liefdevol portret van een innige vriendschap, en een eerlijke schets van hoe het is als de vlinders niet door 'het andere geslacht' ontstaan.
Wilde’s film beleert niet, maar accepteert en omarmt: een warme knuffel voor zij die misschien net buiten de boot vallen van de mainstream, en een bewijs nodig hebben dat daar eigenlijk totaal niets mis mee is.
Eigen verslaggeving